Zadzwoń pod numer 32 720 30 30 lub wypełnij formularz – oddzwonimy! Zamów kontakt z doradcą

Bank nowy, ale z doświadczeniem

„Kurier GTF” rozmawia z Bartoszem Chytłą, pierwszym wiceprezesem zarządu Nest Banku.

Naszej rozmowie towarzyszy bardzo intensywna kampania reklamowa we wszystkich mediach, a szczególnie w telewizji i Internecie. Rozumiem, że ma ona wykreować nową markę – Nest Bank…

Nest Bank to bank, na którym można polegać niezależnie od okoliczności. Naszą ofertę kierujemy do rodzin, które poszukują bezpieczeństwa, stabilności i solidności, nie zaś modnych, ale często niebezpiecznych produktów finansowych. To wszystko zdecydowaliśmy się pokazać w reklamie. Zainwestowaliśmy znaczne środki w kampanię, aby jak najwięcej osób mogło poznać nową markę i nasze wiodące produkty.

Nest Bank to podmiot nowy z nazwy. Ale kryją się pod nią wcześniejsze struktury. Proszę przybliżyć czytelnikom „Kuriera”, dlaczego zdecydowano się na takie rozwiązanie?

FM Bank PBP, z którego się wywodzimy, zmienił w ubiegłym roku właściciela. Wraz z przejęciem udziałów przez AnaCap Financial Partners (AnaCap) –  największy specjalistyczny fundusz private equity w Europie, działający wyłącznie w sektorze usług finansowych – uzgodniona została nowa strategia. Nest Bank powstał z myślą o obsłudze klientów detalicznych i mikroprzedsiębiorstw. W naszym banku cała rodzina znajdzie coś dla siebie.

Dlaczego Nest? Dlaczego „gniazdo”?

„Nest” to po angielsku „gniazdo”, czyli synonim domu. I na wartościach, które gniazdo symbolizuje, takich jak bezpieczeństwo, opiekuńczość, zaradność, budujemy nasz wizerunek. W naszych reklamach opowiadamy o rodzinnych wartościach – ważnych zarówno dla klientów, jak i dla banku. Telewizyjne spoty przypominają, że szacunek do pieniądza to podstawa, oraz jak wielką wartością jest wzajemne zaufanie, kiedy inni mogą na nas polegać.

Jakie są struktury terenowe banku i w jakim kierunku będą się rozwijać?

Aktualnie Nest Bank to 52 oddziały własne i 76 placówek partnerskich. Zakładamy niewielki wzrost sieci własnej, ale nasz rozwój zamierzamy oprzeć mocno na franczyzie, głównie w mniejszych miastach. Docelowo, w perspektywie 3-4 lat, chcemy mieć nawet 300 placówek. Ważnym kanałem dystrybucji są też dla nas pośrednicy finansowi. Już dziś kredyty gotówkowe Nest Banku są numerem 1 u wielu pośredników.

Od pewnego czasu w mediach o profilu biznesowym toczy się debata na temat przewagi bankowości internetowej i mobilnej nad tzw. bankowością tradycyjną. Czy Pańskim zdaniem jesteśmy skazani na tę zmianę? Jakie są plany Nest Banku w tej kwestii?

W odróżnieniu od trendów w branży, postawiliśmy na rozwój sieci placówek, które bardziej przypominają kawiarnię niż bank. Nie zapominamy jednak o bankowości elektronicznej – w pierwszym półroczu 2017 r. wprowadzimy nowy system, z wieloma funkcjonalnościami, usprawniającymi codzienne gospodarowanie domowymi finansami. Ale nie uważamy, że jest to kanał stanowiący przewagę konkurencyjną, to jeden ze sposobów dotarcia do klienta, który już po prostu trzeba mieć w swojej ofercie.

Jakim bankiem jest Nest Bank? Jakie segmenty rynku obsługuje i do jakich klientów kieruje swoją ofertę?

Naszą ofertę kierujemy głównie do klientów indywidualnych, mikroprzedsiębiorców i przedstawicieli wolnych zawodów, tzw. profesjonalistów. Stawiamy na prostą, przejrzystą ofertę kredytową i przyjazne procedury. Wiemy, że w rodzinie liczy się każda złotówka, dlatego w Nest Banku konta są za darmo – nie pobieramy opłat za otwarcie i prowadzenie konta, wydanie i korzystanie z pierwszej karty płatniczej, przelewy w bankowości elektronicznej oraz wypłaty z wszystkich bankomatów w Polsce.

Nadal niezbyt lubianym przez banki segmentem są małe i średnie przedsiębiorstwa. Jakiej polityki banku można się spodziewać w tej dziedzinie?

W Nest Banku pracują eksperci, którzy znakomicie znają ten segment, rozumieją jego specyfikę i potrafią odpowiednio przeanalizować kondycję i potrzeby finansowe. Wynika to zarówno z wcześniejszej specjalizacji FM Banku, jak i obecnej polityki zatrudniania najlepszych specjalistów z rynku. Kiedy jest taka potrzeba, nasi analitycy jadą do klienta i na miejscu sprawdzają, jak prezentuje się firma, jakie ma perspektywy itp. W ocenie zdolności kredytowej stosujemy mechanizm prognozy wzrostu dochodów. Oceniamy biznes, a nie tylko papiery.

Podczas ostatniego Kongresu Pośrednictwa Finansowego wręczono laury, przyznane w plebiscycie pośredników finansowych, zrzeszonych w Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych. W kategorii Bank – Kredyt Gotówkowy wyróżnienie trafiło w Pana ręce. Czym jest dla banku taka nagroda?

To ważne dla nas wyróżnienie, ponieważ pokazuje, że nasz model współpracy z pośrednikami finansowymi jest doceniany. Udoskonaliliśmy proces i już widać efekty.

Magazyn „Kurier GTF” jest kolportowany wśród pośredników kredytowych. Dla nich bardzo ważna będzie Pańska opinia na temat współpracy z GTF. Jakie z niej płyną korzyści dla banku? Jak Pan ocenia ten kanał sprzedaży?

GTF to doświadczony pośrednik finansowy. Z punktu widzenia banku długoletnia obecność GTF na rynku to gwarancja wysokiej jakości procesu kredytowego. Mam na myśli kompletność dokumentacji, spójność przekazywanych danych czy selekcję wniosków kredytowych. Podstawowym celem współpracy banku z GTF jest dystrybucja naszych produktów, ale aby ta sprzedaż była rentowna, ważne jest utrzymywanie ryzyka kredytowego na odpowiednim poziomie. Dlatego doceniamy działania GTF, które pomagają nam ograniczyć ryzyka, w tym przede wszystkim te związane z wyłudzeniami kredytowymi. Jeśli chodzi o sprzedaż, to zakończyliśmy fazę wdrażania  ulepszonych powiązań między naszymi systemami. Dzięki temu jesteśmy teraz przygotowani do osiągnięcia dużych wzrostów sprzedaży. Widzimy, że nasza aktualna oferta jest bardzo dobrze oceniana przez rynek pośredniczy w Polsce. Tak więc teraz wspólny sukces leży w rękach agentów.

Jakich nowości można oczekiwać w ofercie Nest Banku w najbliższych miesiącach? Mam na myśli ofertę zarówno dla klientów finalnych, jak i pośredników kredytowych?

W segmencie kredytów gotówkowych jesteśmy nowym graczem na rynku. Dlatego jest oczywiste, że zaproponujemy naszym kanałom dystrybucji wiele innowacyjnych produktów. Już w tym roku, który był okresem debiutu w kredytach konsumenckich, Nest Bank wprowadził do oferty dużo nowości. Nie było miesiąca bez dużych zmian, poprawiających przebieg procesu kredytowego oraz sam produkt, zarówno w linii consumer finance, jak i w linii kredytów dla przedsiębiorców. Ostatnie zmiany, jakie zostały wprowadzone pod koniec listopada 2016, to specjalna oferta dla osób zatrudnionych w sektorze budżetowym i profesjonalistów. Nest Bank jako jedyny wprowadził również możliwość konsolidacji zobowiązań pozabankowych. Lista zmian i ulepszeń planowanych na przyszły rok już jest obszerna i stale się powiększa. W pierwszej połowie 2017 roku wystartuje np. zupełnie nowa bankowość internetowa i mobilna. Nasze zespoły produktowe są bardzo kreatywne i z uwagą śledzą rynek, potrzeby klientów oraz sygnały od pośredników. Ciągłe doskonalenie to najważniejszy element naszej strategii.

Jaki będzie rok 2017 dla Nest Banku i dla współpracujących z nim pośredników kredytowych?

Nest Bank właśnie rozwija skrzydła w kredytach detalicznych oraz w segmencie mikroprzedsiębiorstw. Celem banku jest szybki wzrost i cała organizacja jest teraz wokół tego celu skupiona. Jestem pewien, że nasz sukces będzie też sukcesem GTF i współpracujących agentów. Zapowiada się dobry rok.

Bartosz  Chytła

Bartosz Chytła swoją przygodę z bankowością zaczynał pod koniec lat 90. w PPA Banku na stanowisku szefa działu nowych produktów i rozwoju kanałów elektronicznych. Nowe doświadczenia zaczął zdobywać w Fortis Banku, gdzie w latach 2000–2008 był najpierw zatrudniony jako dyrektor rozwoju biznesu, a następnie zasiadł w fotelu wiceprezesa. W kolejnych latach pełnił funkcję prezesa Banku
DnB NORD Polska SA, wiceprezesa Getin Holding oraz prezesa Meritum Banku ICB.

W segmencie kredytów gotówkowych jesteśmy nowym graczem na rynku. Dlatego jest oczywiste, że zaproponujemy naszym kanałom dystrybucji wiele innowacyjnych produktów. Już w tym roku, który był okresem debiutu w kredytach konsumenckich, Nest Bank wprowadził do oferty dużo nowości.

Grzegorz Chmielewski | 18.01.2017 | Aktualności

W czym możemy Ci pomóc?

Współpracujemy z:

Raiffeisen Bank
Alior Bank
Aforti Finance
Takto
Getin Bank
Nest Bank
Bank pocztowy
Plus Bank
TF Bank
SMS Kredyt
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookie. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookie w Twojej przeglądarce.