Zadzwoń pod numer 32 720 30 30 lub wypełnij formularz – oddzwonimy! Zamów kontakt z doradcą

Nieudane zakupy? Nie wszystko stracone!

Chyba każdemu zdarzyło się dokonać nieudanego zakupu. Te sytuacje są najbardziej bolesne, gdy dotyczą rzeczy kosztownych. W przykrą zakupową pułapkę wplątali się państwo Anna i Kazimierz S. Zdecydowali się oni na kupno auta. Samochód był fabrycznie nowy, a sprzedawcami byli państwo Magdalena i Adam B. – prowadzący indywidualną działalność gospodarczą jako dealerzy producenta samochodów.

Ukryte wady wychodzą na jaw

Transakcję zakupową sfinalizowano 5 maja 2013 r. i, niestety, już w tym samym miesiącu okazało się, że zakup nie był udany. Liczne wady i usterki, które ujawniały się w okresie od 28 maja (pierwsza usterka) do 30 października 2013 r. spowodowały, że samochód był naprawiany aż 17 razy! Państwo S. sukcesywnie zgłaszali wszystkie wykryte defekty sprzedawcom. W ostatnim okresie postanowili jednak podjąć zdecydowane kroki i 5 października 2013 r. wystosowali do sprzedawców pismo z żądaniem wymiany samochodu na nowy. Firma dealerska w swej odpowiedzi z 4 listopada 2013 r. poinformowała, iż nie uznaje zgłoszonych roszczeń. Państwo S. nie spodziewali się takiej reakcji, gdyż wydawało im się, że ich roszczenia są niewątpliwe. Zdumieni takim obrotem spraw, nabrali wątpliwości, czy dopełnili wszystkich formalności lub nie popełnili jakiegoś błędu, który zamknąłby im drogę do wyegzekwowania ich żądań. Z przedstawionego przez państwa S. przebiegu wydarzeń wynika, że pierwsza usterka została przez nich zgłoszona przed upływem 6 miesięcy od dnia zakupu. To bardzo ważny element, gdyż zachowanie tego terminu pozwala na przyjęcie domniemania, iż niezgodność towaru z umową istniała już w dacie sprzedaży. Takie domniemanie wynika z art. 4 ust. 1 Ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego, na którą mogą się Państwo powołać w korespondencji ze sprzedawcą. Ponadto ta sama ustawa zakreśla sprzedawcy 14-dniowy termin na ustosunkowanie się do żądania kupującego. Brak odpowiedzi sprzedawcy w tym terminie stwarza domniemanie uznania przez niego żądania i oznacza przyznanie przez sprzedającego faktu, iż towar był niezgodny z umową sprzedaży.

Prawa kupującego

W związku z tym, iż firma dealerska na pismo klientów, zawierające żądanie wymiany samochodu na nowy, odpowiedziała dopiero po miesiącu – fakt ten prowadzi do wniosku, iż w świetle prawa sprzedający uznali Państwa żądanie. Ze wspomnianej już wcześniej przeze mnie ustawy wynika ponadto, że jeśli „towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów”. Ustawa o sprzedaży konsumenckiej ogranicza kolejność wyboru przez kupującego uprawnień w razie niezgodności towaru z umową. Kupujący może w razie niezgodności towaru z umową, przede wszystkim, żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez bezpłatną naprawę albo wymianę na nowy, a dopiero w dalszej kolejności żądać obniżenia ceny albo odstąpić od umowy. Jednakże związanie wyborem dokonanym przez kupującego następuje dopiero w momencie zadośćuczynienia roszczeniu konsumenta przez sprzedawcę. Wystąpienie z roszczeniem danego rodzaju nie skutkuje więc wyłączeniem możliwości wykonania uprawienia alternatywnego. W razie niezrealizowania przez sprzedawcę żądania naprawienia towaru kupujący może wystąpić z żądaniem jego wymiany na nowy. W Państwa sytuacji przesłanka nadmiernych kosztów z pewnością występuje i dlatego uzasadnione jest żądanie wymiany towaru na nowy. Z powyższego jasno wynika, iż Państwa żądanie jest właściwe nie tylko z uwagi na zdrowy rozsądek, ale znajduje ono również uzasadnienie w przepisach ustawowych. To sprawia, że nawet w razie skierowania tej sprawy na drogę sądową – uważam, iż zapewne zakończy się ona dla Państwa pomyślnie

Radca Prawny adw. Zbigniew Labocha | 02.07.2017 | Aktualności

W czym możemy Ci pomóc?

Współpracujemy z:

Raiffeisen Bank
Alior Bank
Aforti Finance
Takto
Getin Bank
Nest Bank
Bank pocztowy
Plus Bank
TF Bank
SMS Kredyt
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookie. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookie w Twojej przeglądarce.